Teamet
Vi människor – har behov av att bli sedda och bekräftade genom att få utrymme att prata med varandra. Vi behöver känna psykologisk och social trygghet när vi agerar tillsammans, och vi behöver samarbeta för att växa och utvecklas, skapa tillitsfulla relationer och hitta känslan av innanförskap. Jag utforskar i denna del av expeditionen hur arbete i team kan erbjuda och skapa detta.
Ökande specialisering och komplexitet, skapar också behov av något som kallas kunskapsintegration, vilket även det kräver samarbete. Kollektiv intelligens – är ett begrepp som handlar just om kunskapsintegration.
Kollektiv intelligens är i sig en process i vilken ett antal individer, i en given situation, interagerar sina tillgängliga individuella kunskaper, för att tolka och övervinna komplexa utmaningar, genom att använda en blandning av delat abstrakt tänkande och koordinerade handlingar.
Kollektiv intelligens skapas också genom att förbättra förmågan till samverkan och kommunikation för att skapa förståelse för situationen. Förståelse kan också skapas genom reflekterande och avancerade samtal. Socialt klimat behöver också skapas som uppmuntrar till öppna samtal där medarbetarna är delaktiga i att skapa såväl förståelsen som ett socialt klimat.
Förmågor i samspel som behövs för att skapa kollektiv intelligens är;
Reflektionsförmåga – förmåga att engagera sig i både problemdefinition och problemlösning
Relationsförmåga – förmåga att bygga relationer med öppet kunskapsutbyte och lärande
Representationsförmåga – förmåga att se uppgiften utifrån olika perspektiv, utan att förlora överblicken
Integrationsförmåga – förmåga att som deltagare i en grupp enskilt arbeta för att samordna sina kunskaper så att det gagnar hela gruppen.
Teamet (kan vara ett arbetslag, en grupp, ett antal personer som arbetar tillsammans för att uppnå ett gemensamt syfte och mål) skapar något mer än enskilda individer kan skapa.
Team och leda team
Jag har upptäckt och utforskar nu under min Expedition forskning kring Verksamhetsskap något som utgår från uppdraget, dialog mellan ledning, chefer och medarbetare som tillsammans sätter fokus på uppdraget och vardaglig förbättring. Och hur organisationer bättre kan tillvarata individens förmågor och engagemang i team. Framför allt är att fokusera på uppdraget och arbetet tillsammans mellan chef och medarbetare i en löpande dialog nyckeln till framgång.
Jag har jobbat många år med team i workshops för att växa, utvecklas, förändra och lösa problem genom samarbete. Ett effektivt, kunskapsdelande, utvecklande och roligt arbetssätt som inkluderar chefer, ledare och medarbetare.
Jag sätter även ihop grupper under workshops där det finns behov av att tillsammans skapa gemensamma lösningar. Där är dialogsamtal och samarbete centralt.
Jag ser många fördelar med teamarbete, det teamarbetet där det finns ett fokus på uppgiften. Även här ser jag hur ledare och medarbetare tillsammans åstadkommer resultat långt över förväntan.