Människor, människosyn, människovänligt
Något som vuxit sig väldigt starkt inom mig senaste åren och stärkts nu under min utforskande upptäcktsresa är att jag vill jobba med organisationer som är eller har ambitionen och viljan att vara människovänliga. Människovänlig hänger ihop med mänsklig människosyn baserad på människornas villkor och behov. Som människor har vi behov av att bli sedda och bekräftade genom att få utrymme till att prata med varandra (då vi blir till i samtalen med varandra). Vi behöver också känna psykologisk och social trygghet när vi agerar tillsammans, vi behöver få samarbeta och därigenom växa, utvecklas, skapa tillitsfulla relationer och förändra tillsammans. En mänsklig människosyn är baserad på en stark tro på människors förmåga att leda sig själva och samverka med andra där vi alla är kompetenta deltagare, aktiva och jämlika.
Motsatsen till mänsklig människosyn och det vi ser en del av i våra organisationer idag är den mekanistiska människosynen.
”Att se organisationen som en maskin är en rest från taylorismen och den tidiga industrialismen där tänkande skulle ske utanför processen av chefer och görandet skulle ske i processen av arbetare. Delarna, det vill säga arbetarna, kan med en sådan syn enkelt ersättas som delarna i en maskin. Det synsättet är inte särskilt gynnsam i ett komplext system. Men märkligt nog fortfarande tongivande i många organisationer – direkt och indirekt.” – Ur boken Systemsyn i praktiken av Lennart Wittberg.
Det handlar alltså om mekanistisk människosyn contra mänsklig människosyn där den senare utgår från att vi är kompetenta människor och inte som taylorismen som utgick i från att det var ledningen som skulle tänka ut det bästa sättet att utföra arbetsuppgifter på och sedan kontrollera att instruktionerna utfördes, vilket vi också ser rester av i dagens organisationer. Trots att forskning har visat att många av de faktorer som taylorismen förespråkar är negativa för medarbetarna och även för företaget i det långa loppet. Viktigt för mig har nu vuxit fram till att vara att jag vill jobba med och hjälpa företag som gör eller vill göra gott för människor.
Men det är också någonting större… det handlar för mig om förståelse för vad det är att vara människa, de mänskliga behoven och vad vi kan skapa och bidra med som människor. Och en filosofisk fundering, Vad är grunden i att vara människa?
Det handlar om att tänka, vara, lära, utvecklas – human being, be human, human – ta hand om varandra. Det fanns en tid då vi pratade om och skapade Forum som mötesplatser, ett annat sätt att tänka på och en annan syn på människan i flocken, samhället och världen och vi tog hand om varandra.
Så jag tänker att vi kan bättre, i våra organisationer också, och grunden är vår människosyn.
Det känner jag är viktigt för mig i mitt arbete framåt, i nästa uppdrag, min misson!